Fedezd fel az V. kerület magyar design üzleteit!

INTERJÚ - BOTANIKA

2018. március 25. - Stylewalker Budapest

botanika_01.jpg

Forrás: BOTANIKA Facebook oldal

A BOTANIKA alapítója, Hajgató Sára fáradhatatlanul azon dolgozik, hogy a magyar design minél több emberhez eljusson. Az elmúlt 8 év alatt írt blogot, szervezett vásárokat, tanított és megalapította saját márkáját, amit a CIKKCAKK STUDIOban találtok meg. Az üzletnek egyébként szintén résztulajdonosa. A BOTANIKA bája leginkább természetességében rejlik. És ezt most tessék szó szetint érteni: Sári növényekkel fest, méghozzá ruhákat. A napokban jelent meg a márka legújabb kollekciója, a Heirloom kapcsán egy csodaszép fotósorozat. Ennek apropójából pedig itt egy interjú fenntarthatóságról, személyes ruhatárról és egy különleges könyvről.

Mi inspirálta a Heirloom kollekciót?

5 éve indítottam útjára a márkámat és ez idő alatt folyamatosan foglalkoztatott a fenntarthatóság kérdésköre. Az, hogy miképpen lehetne még kevesebb a környezetterhelés, ami a márkámhoz és munkámhoz kapcsolódik. Azon túlmenően, hogy természetes, növényekből kinyert festékekkel színezem a ruháimat, a textil alapanyagok, és maga a kisszériás varratás és gyártás nem feltétlenül fenntartható hosszútávon. Mivel mindig is szerettem a régebbi korok viseleteit, és egy ideje, a tömeg-divatból kiábrándulva, már szinte kizárólag saját gyártmányt és másodkézből származó ruhákat hordok, amikre imádok vadászni. Kézenfekvő volt tehát, hogy olyan darabokat keressek, amik átfestéssel újra értelmezhetők. Tengernyi textilhulladék sorra ítélt ruha vesz körül miket, tehát miért gyártsunk újat, ha megmenthetjük, és továbbhordhatjuk azt, ami már úgyis itt van? Nem egyszerű feladvány, hiszen fehér és tört-fehér színű darabokat keresek, amik szép állapotúak, és 10-20-30 éves ruhák, tehát sok kupacon át kell rágnom magam, mire megtalálom a tökéletes „jelölteket” amiknek a növényi színek erejével, új gombok felvarrásával új esélyt adhatok. Az „heirloom” szó jelentése egyébként hagyaték, családi örökség angolul. Szeretnék majd egy ilyen szolgáltatást is elindítani egyébként, hogy kedves régi ruhadarabokat elhozhatnak hozzám felfrissítésre és átfestésre.

Csodálatos lettek a kampányfotók! Miből indultatok ki a lookbook fotózása során? Mit szerettetek volna átadni vele, legyen az üzenet, hangulat?

Köszönjük! A modellem adott volt, Nóri nagyon kedves barátnőm, akinek kifinomult ízlése van, és sok átfedés van az esztétikai világunk között, nem mellesleg nagyon szép nő, és tökéletesen passzol a BOTANIKA világához! A fotós Szűcs Ági volt, akivel pedig azonnal egy hullámhosszon voltunk a fotózás stílusa kapcsán. Szerettem volna természetes, letisztult hangulatot adni a ruháknak, megmutatni, hogy különösebb sallangok nélkül hogyan mutatnak az élő testen. Az utóbbi években sokat egyszerűsödött a személyes stílusom is, lényegre törőbb lett talán, a kényelem sokszor fontosabb, mint a külcsín, így a fotózás során is szerettem volna engedni, hogy a ruhák magukért beszéljenek.

botanika_02.jpg

Forrás: BOTANIKA Facebook oldal

Évek óta a fenntartható divat mellett kampányolsz? Hogy látod most a helyzetet itthon? Van valami nyitás az emberek felől?

Nem kardoskodom a fenntartható divat mellett, de fontosnak tartom, hogy tegyek azért, hogy egy élhetőbb alternatívát kínáljak. Elfogadom, hogy van, akinek nem passzol, vagy van, aki nem tart itt, vagy nem ebben látja a megoldást. Minden esetre én haladok az utamon, és nagy örömmel tölt el, hogy egyre többen találnak rá a festőnövényekre. Teltházas tanfolyamokat tartok a Goldberger Textilipari Gyűjteményben és azt látom, hogy minden korosztályt megragad ez a világ. Általánosságban is egyre inkább azt tapasztalom, hogy sokan érzékenyek a divatipar kártékony hatásaira, és keresik az alternatívákat. Sok klassz olyan kezdeményezés és márka van, ami egyrészt mást kínál, legyenek azok kisszériás, hazai gyártású darabok, fenntartható alapanyag használat vagy gyártástechnológia, illetve edukál is e. Ott van például Mengyán Eszter blogja a Holy Duck. Nehéz elindulni, amikor az ember kiábrándul, és mást keres, pont ezért jó, hogy hiteles, független forrásokból lehet már tájékozódni a választási lehetőségekről. Szerintem ez a tendencia csak terjedni fog az elkövetkező években.

Te személy szerint hogy tudod fenntarthatóvá tenni a ruhatáradat? Mi az, amit könnyű itthon megvalósítani, és mi az, amit nehéz, vagy akár lehetetlen?

Egyrészt sok ruhám van, amiket a kollekcióimból kerülnek ki, a tavalyi len ruhámból például három darabot is elkülönítettem magamnak, annyira szeretem hordani. (nevet) Illetve nekem a másodkézből származó ruhák jelentik a fenntartható kincsesbányát. Nem a Háda, Cream vonalra gondolok, hanem olyan, akár pár évtizedes darabokra, amik igazán minőségi alapanyagokból, szép szabásvonalakkal készültek, így időtálló darabok. Természetesen a fehérnemű illetve a cipő az a terület, ahol számomra nem opció a second-hand, itt még keresem a fenntartható megoldást, de igyekszem ezen a téren is tudatos, átgondolt döntéseket hozni, csak annyit vásárolni, amire tényleg szükségem van, és itt is a magas minőséget, és az idő-és értékálló darabokat részesítem előnyben.

Annyi mindent csinálhattál volna, miért pont a növényekkel való festést választottad?

Sok mindent csináltam is, mielőtt megtaláltam ezt az utat magamnak. Talán az a miértje, hogy annyi meglepetést, folyamatos felfedeznivalót tartogat ez a terület. Füzeteim vannak teleírva mindarról, amit ki szeretnék próbálni, meg szeretnék valósítani. Semmilyen más tevékenységgel kapcsolatban nem érzetem még ezt. A növényi színek tárháza végtelen, mindig van új növény vagy technika, amit kipróbálhatok, amiben elmélyülhetek.

botanika_03.jpg

Forrás: BOTANIKA Facebook oldal

Nemrég jelent meg egy könyv a shibori japán textilfestésről, amit te fordítottál. Mi ez a technika és miért izgalmas?

A shibori egy gyűjtőfogalom, számtalan különböző hajtogatási, csomózási, kötözési, varrási és elszorítási módszerre, amelyekkel különböző mintákat hozhatunk létre a festés során, a textilen. A shibori kultúrtörténetileg szervesen kapcsolódik a növényi indigóval való festéshez, ami egy külön világ a festőnövényes textilfestésen belül, másképp működik a festék, más a festési eljárás is, nagyon izgalmas! A shiboriban is talán az a legérdekesebb nekem, hogy nagyon változatos műfaj, az elmélyültségi szint függvényében lehet fantasztikusan bonyolult, ugyanakkor 1-2 hajtással vagy öltéssel egészen minimalista mintákat is létrehozni.

Mi a Botanika üzenete?

A BOTANIKA az én személyes utam is egyben, egyfajta összhang keresése a természettel, visszatalálás az ön azonos ritmushoz, ami szerintem mindannyiunk számára komoly kihívás ebben a felgyorsult világban. Az én válaszom arra, hogy miként élhetünk harmóniában a természettel, az évszakokkal, a növényvilággal, egymást segítve, nem kizsigerelve. Egy alternatíva a tömegtermeléssel szemben, amelyben egy tárgynak többletjelentése van, amiért felelősséget vállalunk, amit gondosan használunk, megfontoltan választunk.