Fedezd fel az V. kerület magyar design üzleteit!

INTERJÚ - EVENTUELL GALÉRIA

Mi lett veled, magyar textil?

2018. május 10. - Stylewalker Budapest

_tgz5678_web.jpg

Hallottatok már az Eventuellről? Nem vagyok biztosak benne, hogy annyian ismeritek, mint kellene. A bolt tulajdonosával, a magyar textilipari nehézségek mellett is példaértékű munkát végző Szigeti Szilvivel beszélgettem, aki mélyre menően avatott be a bolt nemzetközi szinten is történetébe, amit akár nemzetközi szinten is érdemes vizsgálni.

A kedves, befogadó, és nyitott magatartás egyébként tagadhatatlan mind a bolt légterébe lépve, mind pedig Szilvivel beszélgetve. Megtudtam azt is, mennyi, hazai design ipart támogató aktivitás köthető hozzájuk!

Néha csak úgy kapkodtam a fejem, le ne maradjak valami fontosról…

Mikor és hogyan indult az Eventuell?

Húha… 1994-ben. Sokrétű volt az az indulás. Három szálból indult ki. 1986 és ’94 között elkezdtük az „Okker Stúdiót”, ami egy divattervező stúdióként üzemelt, momés végzősökből verbuválódtunk, Munkácsy Gábor nekünk szőtt textileivel és Szabó Zsuzsi textiltervezővel Ezután az Okker stúdió átalakult. 1994-ben tartották a European Textile Network –et, a textil szakma legjelentősebb konferenciáját. A külföldiek számára sajnos az lett a konklúzió, hogy itthon semmiféle progresszió nincs, nincsenek fiatalok a szakmában. Ezután a Merlin Színházban összehívtam egy megbeszélést, és ebből a megbeszélésből egy alapítvány lett. Minden évben tartottunk egy kiállítást Textival néven. Ez valójában egy offline divatszínház volt. Az Eventuell csírái ebben már ott voltak. Következő lépésként az Iparművészeti meghívott minket egy műhelysarok című kiállításra, utána pedig Frankfurtba invitáltak minket. Ekkor még minden tag külön állított ki. Akkor egyesültünk Eventuell néven, amikor Berlinbe mentünk, szintén együtt. Ezen a kiállításon ez még csak egy fiktív egység volt, nem voltak fizikai formái. Később megfogalmazódott, hogy kellene egy közös helyszín is. A mostani boltunk alatt a pincében megüresedett egy rész, ezt kezdtük el használni. Régen a ház belső udvara eléggé „élő” dolog volt, nyüzsgött. Teljesen más képe volt akkor egy polgári háznak, mint ma. És annyi stúdio sem volt, mint ma. Nem kézműves jellegűen működtünk, gyárakban gyártottunk, és készültek el a textil kollekciók. 2001-ig minden januárban részt vettünk a Heim Textil-en, ami a legnagyobb szakmai vásárnak számít. Jó sok megrendelésünk volt, így 1994-től 2001ig nagyon fejlődött az Eventuell. 2003-ban kerültünk ide, a jelenlegi helyünkre.

MI volt akkoriban más, ami kedvezett?

Kevesebben is voltunk a szakmában, de a világgazdasági helyzet is sokkal élhetőbb volt. 2003-tól iszonyú tőzsdei zuhanás volt tapasztalható, ezután pedig gazdasági válság. Magyarországon óriási hiba volt szétszedni a textilipart. Régen világszínvonalú volt, a ’90es években a privatizációk által elkezdett romlani, és ezt mi is megéreztük. Itthon a környezet egyáltalán nem vállalkozás barát. A kreatív ipart támogatni kéne, védeni, ahhoz, hogy fejlődhessen. De egyáltalán nem ez a tendencia.

_tgz5694_web.jpg

Milyen tagokat kell megemlíteni, ha az Eventuellről beszéltünk?

Az alapító tagok: Kónya Kinga, Munkácsi Gábor, Szabó Zsuzsi, és én Szigeti Szilvi. Sokáig lehetne sorolni a tagokat, akik később csatlakoztak, pl Payer Emília, aki a Momén tanított minket, és nagyon megtisztelő volt, amikor szólt, hogy szívesen jönne hozzánk. Radnóti Tamás, a férjem is az alapítók között van. Ő belsőépítész, ő segít nekünk mindig a belső design kialakításában. Van egy-két cserélődő tagunk is és vendégfalunk, ahol vendég tervezők is kiállítanak. Fontos elmondani, hogy az Eventuell nem csak egy gazdasági társulás, mi jóban is vagyunk, és tiszteljük, szeretjük egymás munkáit.

Divattervezők is járnak hozzátok vásárolni?

Az a furcsa egyébként, hogy nem igazán. Még kialakulóban van az, hogy a tervezők lehetőséget keressenek egy ilyesfajta együttműködésben.

Milyen nehézséget emelnél ki, ami titeket érintett az elmúlt évek alatt?

Csak egyet? (nevet) A művészeket segíteni kellene, nem pedig ellehetetleníteni, hiszen nagyon fontos munkát végeznek. Semennyire nincs megbecsülve a szakma. Az az igazság, hogy amik a szövésben rejlenek, ősi titkok, , és nagyon fontos lenne megőrizni. De mivel itthon a textilipar haldoklik, félő, hogy az idős, szakemberek magukkal viszik az értékes tudásukat…

screen_shot_2018-05-10_at_13_30_38.png

Forrás: az Eventuell hivatalos oldala

Milyen programok, események szoktak nálatok lenni?

Az előbb említett vendégfalon minden évben 5-6 tematikus kiállítás van. „Black out” kiállítás volt például januárban, de mindig más.  Amúgy pedig körülbelül negyed óra alatt szoktam teljesen szétbombázni a helyet. – mosolyog. Akár kiállításról, akár kamara koncertről van szó… Workshopokat még nem tartunk, mert az azért sajnos nem férne el.

Mik az aktuális tevékenységek, amik az Eventuellhez kapcsolódnak?

A férjemmel, Tamással ketten csináljuk a Made in Hungary MEED ( Meeting European and Central European Designers. ) tárlatot. Ez valójában egy nagy nemzetközi design kiállítás. A Szépművészeti Múzeum, Műcsarnok, és az Iparművészeti Múzeum után idén az Új Budapest Galériában, vagyis a Bálnában tartjuk a Tavaszi Fesztivál keretében. A V4 designereken kívül eddig skandinávok és baltiak voltak a kiállítók között, idén már németek, osztrákok szlovének, olaszok, románok, svájciak is. Mi vagyunk a kurátorai ennek az eseménynek, mi válogatjuk a résztvevőket. Egyébként a Black Out kiállítás is ehhez kapcsolódott. A Made in Hungary egy intézményi feladatot lát el, ami egy nagyon jó lenyomata a hazai tárgytervezői vonalnak.

Szöveg • vendégszerzőnk: Szabó Csilla - a Between tervezője

Üzlet fotók: Talabér Géza