Fedezd fel az V. kerület magyar design üzleteit!

Világsztárok kedvence a magyar márka

Aki válaszolt nekünk; Zack Tipton, a Tipton Eyeworks alapítója

2018. augusztus 01. - Stylewalker Budapest

pastedimage0_copy.png

A magyar szemüveg márka, a Vinylize nemrég dobta piacra AC/DC-vel közös szemüveg kollekcióját, amit nagy lelkesedéssel hallottunk! A rock zene és a divat találkozása egyébként is egy nem megszokott, és bátor koncepció, különösen, ha high kategóriáról beszélünk. A Tipton Eyewearnek viszont úgy tűnik, sikerült megugrania ezt a lépcsőt, és a kollekciót világszerte nagy visszhang fogadta. Nem hagyhattuk ki a lehetőséget, felkerestük Tipton Zakariást, és az ott töltött egy óra alatt, csak ittuk szavait, amiben nem csak a mostani rock kollaborációt, de a márka elmúlt húsz évét, és az amerikai múltat és magyar jelent is érinttettük.

Tipton vagy Vinylize? Nekem néha kicsit zavaros, milyen nevet is használjak a ti esetetekben.

Zack: Tipton az ismert név itthon, külföldön meg a Vinylize terjedt el, ha rólunk beszélnek. Úgy kell elképzelni, hogy a Tipton az maga a design house, a Vinylize pedig a márka.

Mesélj kérlek rögtön arról hogyan indult ez az együttműködés a zenekarral? Valóban titeket keresett meg az AC/DC?

Zack: Az egész előzménye, hogy kb két éve kaptunk egy csomó lemezt, ami hibásan készült el. Nem volt rajta címke, nem is tudtuk igazából, mi az, amikor meghallgattuk, akkor jöttünk rá. Mi amúgy mindent meghallgatunk, amiből gyártunk, vagy eleve tudjuk, milyen lemez az. Szóval meghallgattuk, és felismertük, hogy ez Pink Floyd. Kiderült, hogy ez egy külön kiadás, a High Hopes. És volt belőle ugye egy csomó. Legyártottuk a kollekciót ebből a jellegzetes, kék színű bakelitből, és igen, fel is logóztuk Pink Floyd logóval, mert rájöttünk, hogy az emberek akarják tudni milyen lemezből van a szemüvegük. Ez olyan, mint az étteremben; oké, csirke, de milyen csirke, honnan van? Ezután mi ezeket a szemüvegeket a párizsi vásáron értékesítettünk, és mindent eladtunk 2 óra alatt. Nem sokkal ezután jött a levél a zenekari jogokért felelősöktől, és megvádoltak minket a tulajdoni joguk megsértésével. Abból végül nem lett semmi komolyabb dolog, de nyilván nem csinálhattunk utána belőle többet. Nekik a hanglemez az szent, és nem akarják, hogy szétzúzzuk őket. Nem sokkal ezután jött viszont a levél az AC/DC menedzserétől, hogy ők viszont kimondottan szeretnék, hogy gyártsak az ő nevükkel egy kollekciót. Ez azért még viccesebb, mert amúgy a Pink Floydnak és az AC/DC-nek ugyanaz a merch felelőse. Az volt a megállapodás, hogy az egész AC/DC katalógust feldolgozzuk, vagyis az összes lemezt. Mi most a Back in Black–kel kezdtük, mert ez adta magát, nyilván a bakelittel könnyen összefésülhető az, ami eleve fekete. Ez az albumuk egyébként a 2. legnagyobb példányszámban eladott lemez a világon. Az első Michael Jackson-é.

tipton_17_web.jpg

A bakelit általában fekete. Ti általánosságban is csak fekete színben gyártotok akkor szemüvegeket?

Zack: Általában igen, de egyébként néha hozzájutunk átlátszó bakelitekhez is. A Bakelit amúgy pvc, eredeti anyagában átlátszó, de feketére festik gyárilag, mert úgy könnyű újrahasznosítani. Van pl. egy Bob Marley lemezből készített design is, az is több színű, az esztergomi gyárral közösen megalkotott technológiával a kiegészítő anyagnak köszönhetően. Az a jó, hogy a pvc nagyon olcsó, már csak azért is, mert a kőolaj ára most lement. Egy hordó kőolajból 60-70 hanglemezt lehet csinálni. A hanglemez amúgy is sokkal népszerűbb, mint az elmúlt években. Manapság abszolút sokan vesznek bakelitet hallgatásra is, újra korszaka van.

Tehát ezek konkrétan AC/DC lemezekből készült szemüvegek?

Igen, egyenesen tőlük rendeltük meg a lemezeket, ennyire original. Három különböző típus érhető el a kollekcióban utalva ezzel az ő három akkordos zenéjükre.

Ugorjunk vissza kicsit az időben. Mesélj kicsit a kezdetekről!

Zack: Amerikában kezdtem a szakmát 1998-ban, és 2001-ben jöttem Magyarországra. De ez elég szövevényes. Az ott például a legelső szemüvegem, amit csináltam csak úgy kedvtelésből. – mutat a sarokban levő, ma már nagyon oldschool hatású darabra, ami három másik kíséretében kap helyet az üzletben. Mint kiderült a másik három magát, a technikai fejlődést hivatott bemutatni. Muszáj volt változtatni picit a kinézeten, mert ahhoz, hogy dioptriás lencse is belekerülhessen, ahhoz nem elég pusztán a bakelit, mert az nem elég vastag. Kell a belső részére egy kiegészítő anyag. Na ezt alkottuk meg közösen itthon már az esztergomi gyárban, amiről beszéltem.

Magyarországon van egy saját boltotok. Máshol is van saját, vagy ott hogy vagytok jelen?

Az egész Eu területén vagyunk, kivéve Görögországot. Ezen kívül egész Észak-Amerikába, Brazíliába, Mexikóba, Ausztráliába, Új-Zélandra, Japánba, Thaiföldre, Dél-Afrikába, összesen kb 400 boltba exportálunk. De azok nem saját boltok. Saját csak itt van Magyarországon. Nagyon nehéz olyan boltot fenntartani, ami egyetlen márkát képvisel, még New Yorkban is, nemhogy itt. Az emberek nagyon sok mindent akarnak. Egy szemüvegmárka például nem tud minden lookot megalkotni, nem tud mindenféle igényű embert kiszolgálni. Még Rayban bolt sincs. Nem éri meg fenntartani.

tipton_09_web.jpg

Hogy indult a Te és Magyarország kapcsolatod?

Zack: Az első hosszabb itt tartózkodásom a gimi alatt volt, amit itt csináltam meg Kecskeméten. Nagyon vicces, mert én ’48 as magyar nyelvet beszéltem, mikor idejöttem, hiszen anyukám még azt a nyelvezetet tudta, és adta át nekem. Mi előtte Kaliforniában éltünk, és ami mondjuk neki nem jutott hirtelen eszébe magyarul, kitalált valami szót a környező területekről, például spanyol is bele-bele került. Gimi után, nyaranta visszajártam ide. Utáltam, hogy Kaliforniában 21 alatt semmit nem lehetett csinálni. Itt meg hát, felnőtt vagy. Bulik! Meg lett egy barátnőm is. Ezután megpályáztam egy ösztöndíjat, ami a külföldön élő magyaroknak volt, megkaptam. Idejöttem, közben elkezdtem az esztergomi gyárban dolgozni. Végül a sulit szép lassan otthagytam, egyáltalán nem érdekelt. 2003-2004-ben megcsináltuk az első kollekciót. Interrail jegyeket vettem, és azzal mentem különböző országokba boltról boltra, optikából optikába, hogy kinek kell a kollekcióm. Akkor még bizományi alapon volt a dolog.

Akkor te is megküzdöttél a sikerért, és végigjártad a lépcsőket!

Igen, abszolút. Ma már sokan akarnak befektetni nyilván, de anno semmi kölcsön, vagy háttérszél nem volt. De az tény, kb lehetetlen jót alkotni, és még az értékesítéssel is foglalkozni. Ma az értékesítést a feleségem csinálja, és ő zseniálisan csinálja. Ő sem magyar egyébként, orosz származású. Már két gyerekünk is van, együtt dolgozunk, de nem okoz problémát a közös munka és a család együtt. Annyi a titka, hogy fel kell adni kicsit az egot, ami főleg férfiként kihívás – nevet.

screen_shot_2018-08-01_at_15_54_15.png 

Hozzád mennyire áll közel az AC/DC zenéje?

Egyáltalán nem, és bevallom, annyira nem is ismertem, milyen a zenét játszanak. De azóta hallgatom, és nagyon bejön. Elég változatos a zenei ízlésem. Amúgy meglepődtem, hogyhogy nem ismertem, mert abszolút Metallicat hallgattam, és más metál zenekarokat teenager koromban. Aztán a 90-es évek elején átnyargaltam az elektronikusabb vonalra, a lakótársamnak köszönhetően, aki dj volt. Otthon most a gyerekek mellett elég sok komoly zenét hallgatunk. Próbálom én tolni a Pink Floydot, de az asszony nem bírja. – nevet.

Ti egy igen high márkát képviseltek, alapvetően magas árfekvéssel. Nekem akaratlanul is az jutott eszembe, nem tartasz-e attól, hogy a rock zenét kedvelő közeg nem tudja megengedni magának ezeket a szemüvegeket?

Zack: Nem, mert az AC/DC a 80-as években élte fénykorát. És azok az emberek, akik akkor rajongtak, már felnőttek, van munkájuk, és egyáltalán nem számít az anyagi helyzetükben, hogy valaha vérbeli rockerek voltak. És igen, a zenekari merch jellemzője, hogy rossz minőségű cuccokat gyártanak, és ez valóban egy gyökeresen más megközelítése a zenei szférának, pláne a rock zenének. De az a tapasztalat, hogy abszolút van rá igény, és veszik is az emberek, ez már most beigazolódott!

Az AC/DC kollekcióval párhuzamosan most jöttetek ki egy Nespressoval közös kollekcióval is. Mi ennek a háttérsztorija?

Zack: Az összefoglaló eszméje ennek is az újrahasznosítás. Vannak ugye a Nespresso alumínium kapszulák. Ezeket csak fémből lehet megoldani, mert nagyon forró víz és levegő megy át rajta. Az újrahasznosítása viszont bonyolult, mert nem lehet normálisan kiszedni a zaccot belőle, pedig iszonyat mennyiség fogy ezekből a kapszulákból világszerte. A Nespresso maga találta ki a technológiát, hogy hogyan tudják újrahasznosíthatóvá tenni mégis, és amúgy ezt Debrecenben csinálják! Az alumíniumból táblákat csinálnak. Így kerestek meg minket. Nem sokkal ezután el is indult a gyártás, és már kész van belőle három típus. Mi meg közben elkezdtünk dolgozni hosszú távon is a fémkeret gyártó gépek kivitelezésében. Szóval ezek a legújabb szemüvegeink most fémből vannak, nem bakelitből, de ugyanúgy az újrahasznosítás jegyében. És csak 200 db készült összesen! A szemüveg belső része egyébként egy olasz anyag, cellulóz acetát. Kukorica és vatta rostok. Bio, és hipoallergén. Ezt fejlesztettük ugye 2002-2004 között, de azóta már sokat alakult. A szemüveg tokja is filcből van, az is újrahasznosított.

A dioptriás szemüvegeket hogy menedzselitek? Annak nyilván egy külön szabályrendszere van.

Zack: Igen, ez így van. Dioptriás szemüveget konkrétan nálunk nem is lehet venni a weboldalon, mert ha megveszi nálunk neten az alap szemüveget, azt utána neki el kell vinnie dioptriáshoz. Fontos, hogy a lencse középpontja pont a pupillánál legyen. Ehhez kell a szemorvos, ez fontos. Ezért is optikában kaphatóak a szemüvegeink.

Kollekciók milyen gyakran készülnek? Félévente?

Zack: Folyamatosan csinálunk új dolgokat. Nincs speciálisan új kollekció, ezt is a feleségem találta ki. Az nem éri meg. Minden országban azt tálaljuk újként, ami oda éppen újként érkezik. AC/DC-ből például három típus készült 3 féle méretben. Méreteket is gyártunk persze. Olyan, mint ruháknál a szériázás. Igazából így érdemes csinálni, ezt kitapasztaltuk.

A Tipton Eyeworks üzletét az Irányi utca 20. alatt találjátok. 

Szöveg • vendégszerzőnk: Szabó Csilla - a Between tervezője 

Fotók: a Vinylize hivalatos oldala, Talabér Géza