Az itthoni platform egyik legklasszikusabb értelemben vett showroomjába látogattam, az Open Showroom-ba. Belépve Beke Luca fogadott, bengáli macskájával, Zarával együtt, akinek energiája ellenben nem csekélynek mondható!
Luca egyébként az Open egyik alapítója, és immár egy személyben a hely mozgatórugója is.
Meséld el kérlek, mi volt az indító momentum 6 évvel ezelőtt?
Luca: Szerettünk volna egyfajta találkozópontot tervezők és vásárlók között, üzlethelyiségben nem is gondolkodtunk. Szimon Ágo, a Zoé Phobic, illetve Gyenge Anna Júlia a Ju Ninelle tervezője kezdték el keresni a helyszínt és találták ki az alapgondolatot, de a nyitásnál már én is részese voltam az egésznek, és aktívan szerepet is vállaltam. Először Panka vált ki, ekkor szüneteltette a márkáját is, két évvel ezelőtt pedig Ágo hagyta abba az Open-t, de ő a márkáját tovább folytatta.
Szóval most már egyedül csinálod az Opent. Hogyan képzeljük el a felépítését?
Luca: Ide, a Nyáry Pál utcába körülbelül három éve költöztünk, akkor még ketten csináltuk Ágóval, most már viszont a hely üzemeltetésével, szellemiségével kapcsolatos teendők az én feladataim.
Itt igazából mindenki bérelheti magának a saját kis helyét, és használhatja szabadon a showroomot, eseményeket tarthat. Projektorral is felszerelkeztünk, így előadásokat is tudunk már tartani!
Jelenleg 12-14 márka van nálunk, ebben van egy kis rugalmasság. Tartoznak az Openhez designerek - ékszeresek, ruhások, valamint stylistok, van sminkesünk és persze kiemelném a home decor vonalat Bernadett Shepherd képeivel! A stylistjaink, stílustanácsadóink két korosztályt fednek le, ezért szuperül kiegészítik egymást. Mi vagyunk egyébként a legrégebbi showroom, hat éve még nem nagyon voltak ilyen kollektív összefogással bíró lakásboltok, ez akkor új volt.
Fontos azt is kiemelni, hogy egyre csak növünk, hiszen az előző (Október 6-a utcai) showroom egy kisebb alapterületű lakás volt. Ahogy ott, itt is nagyon figyeltünk a jó megközelíthetőségre és az impozáns megjelenésre. A lakás sarki elhelyezkedésnek köszönhetően pedig mindez könnyebb, mert valósággal fényárban úsznak a szobák!
És hogy mi is a szellemisége. Hm… Mi egyben vagyunk kreatív alkotói tér, nem csak kiállító helyiség. Itt munka is folyik, dolgoznak nálunk a tervezők. Irányvonalat tekintve pedig úgy gondolom, mi mindenképp klasszikusnak számítunk, a ruhák is inkább nőiesek, letisztultak, de fontos, hogy „trendteremtők” is! Jó példa erre az ékszeres márkánk, Héria Enamel.
A KOAAN márka is megtalálható az Open Showroomban
Hogy érzed, a koncepciót, felfogást tekintve, mi az, ami változott az Openben? Változott-e egyáltalán?
Luca: Sokat alakítottunk azon, hogy ugye már nem csak vásárolni lehet nálunk, tervezőkkel találkozni, hanem például workshopokon is részt lehet venni. A tervezők, akik itt vannak, mind élnek is ezzel a lehetőséggel, és ez nagyon jól működik, van rá igény.
No de te nem csak a hely „üzemeltetője” vagy azért! Neked van két márkád is. Mesélj erről kicsit!
Luca: Igen, én két márkát viszek jelenleg, az egyik a Lucidité, aminek keretében személyre szabott esküvői ruhákat tervezek. Mondhatom, hogy négy év alatt teljesen felfutott a márka, rengeteg megkeresésem van. Sokat dolgozom külföldre, Görögországból, és Dubaiból jönnek hozzám lányok ruhát csináltatni. Másik márkám a Ginger Brownie, gyerekruha márka, amit pedig Szaud Arábiában vásárolnak leginkább.
Az Openben mindenki külön képviseli magát, vagy ti EGY egység vagytok?
Luca: Itt mindenki nagyjából külön álló márkaként van jelen. De kollektíven együttműködésben vagyunk az Open részéről menedzsment szakos hallgatókkal a MOME-ról, amit minden márka igénybe tud venni. Próbálkoztunk már a múltban showroom szinten együtt is, külön is, de az a tapasztalatom, hogy mindenkinek egyénként kell képviselnie magát és energiát kell beleraknia önmaga menedzselésébe. Senki nem várhatja a másiktól, hogy felfuttassa az ő márkáját is, nem várhatja mástól a megoldást. Annak sosem lesz jó vége. Ha nem vagy jelen, nem építed a vásárló közegedet, nem jól kommunikálsz, akkor ez nem működik. Ezért van nálunk ez az inkubációs program. Tudnak segíteni a menedzserek, piackutatással, célcsoport elemzéssel a tervezőknek, hogy hogy szólítsd meg a közegedet.
Beke Luca az Open Showroom egyik alapítója
Hogy látod, hogyan változtak a külső körülmények, például a vásárlókat tekintve?
Luca: Én picit pesszimista vagyok sajnos az emberek felfogását tekintve, mert a legutóbbi információm, hogy az emberek többége még mindig négy hétre vesz ruhát.
Mi a Ginger Brownie-val öt évvel ezelőtt már beszéltünk a zero waist szabászatról, workshopokat tartottunk, csak természetes alapanyagból igyekeztünk dolgozni, a környezetet nem terhelve, megbecsült és megfizetett varrónőkkel dolgoztatva. Bízom benne most, hogy egyre inkább központi szemlélet lett ez a fenntarthatóság témaköre, a négy hetes vásárlási ciklus is változni fog nagyobb mértékben, mint az a kimutatásokból kiderül. Viszont amit nem szeretnék, hogy a fenntarthatóság és ez a világméretű probléma „divattá” váljon, és tartalom nélkül képviselje egy márka ezt az irányvonalat… Nekem kicsit úgy tűnik most a tendencia, és ez nagyon visszatetsző tud lenni.
A menyasszonyi ruhákat például mi teljesen zero waist-ben készítjük, erre nagyon büszke vagyok!
Az Open Showroom egyébként pont tagfelvételt hirdet. Ha ékszer-, táska- vagy ruhatervező vagy, esetleg grafikus, fotós vagy coach, most csatlakozhatsz a csapathot! További információkkal kapcsolatban nyugodtan keresd Lucát emailen: kalulux@gmail.com-on vagy telefonon : 30/5556049.
Szöveg • vendégszerzőnk: Szabó Csilla - a Between tervezője
Képek: Opens Showroom Facebook oldal, Lucidité Facebook oldal és KOAAN Facebook oldal